Een lach en een traan

25 maart 2016 - Cape Town, Zuid-Afrika

Zonder mijn motormuis, maar met onze Engelse maatjes werd ik gedropt in het geweldige, krachtige Botswana. Een van de weinige landen in Afrika dat niet heeft geleden onder de blanken die alles zo nodig over moesten nemen en dat is te merken. Dit land heeft het prima voor elkaar en zelfs bussen rijden op tijd zonder dat ze overbeladen worden. Voor dit luxe Afrikaanse leventje betaal je wel wat, dus het reisbudget ging ineens heel erg snel. In ruil daarvoor krijg je naast het luxe reizen ook een immens divers en groot aantal wild te zien. EN HOE. Als we toch luxe bezig zijn, dacht ik, doen we het gelijk goed. Met een privéchopper vlogen mn buddy's en ik over de prachtige Delta waar je anders niet kan komen WAUW! Ik kan jullie jaloers maken met mijn zoveelste rivercruise in wateren vol met hippo's en crocs of met mijn zoveelste gamedrive door parken die vele olifanten, leeuwen, zebra's en ander wild rijk zijn, maar ik zal het jullie besparen ;)

Kort maar krachtig Botswana verliet ik per vliegtuig en sinds een lange tijd stond ik er weer écht alleen voor. Aangezien me er na mijn vlucht naar Zuid Afrika nog een 20 urige, eenzame busrit te wachten stond, kreeg ik van mijn vriend uit de UK wat slaappillen, zodat de busrit in een seconde voorbij zou zijn CHILL! Zelfs mijn buurman in de bus vroeg op een gegeven moment waar ik die wonderpillen vandaan had. Hij zat mij na iedere stop jaloers aan te kijken wanneer ik in no-time weer begon te snurken :D
Hoe relaxt ik me in de bus voelde, zo panisch werd ik van Cape Town a.k.a. Fake Town. HOLYMOLY wat een materialistische, luxe stad waar iedereen met een strak lichaam, opgepompte borsten en/of lippen laat zien hoeveel beter ze wel niet zijn dan de donkere mensen. Deze oneerlijkheid heb ik in alle 4 weken die ik hier heb gespendeerd niet kwijt weten te raken. De prachtige natuur en landschappen worden overschaduwd door de sfeer die mij midden in het hart raakt.

Hoewel ik wat dagen nodig had om te wennen aan het Westerse leven en de temperatuur die van ruim 40 naar 25 graden was gedaald,  heb ik een bijzondere paar laatste weken gehad. Uiteraard kreeg ik weer een plekje wat voelde als thuis, mede dankzij de geweldige lieverds die ik heb ontmoet. Zij wisten wel waar Anne van houdt: TECHNOPARTY'S! Manmanman ze kunnen er wat van in deze stad en ik deed natuurlijk gezellig mee. Er werd aan de partynoodrem getrokken toen ik een telefoontje kreeg van de Nederlandse surfdude dat hij me op wilde komen zoeken in Kaapstad. Voor mijn trouwe volgers; ja dit is de jongen die ik in Mozambique heb ontmoet en waarmee ik de ongelooflijk vette motortrip in Zambia heb gemaakt.

Zo gezegd zo gedaan en al gauw begonnen we aan roadtrip 2.0, deze keer richting de wijngaardes van SA. Wijnproeverijtje hier wijnproeverijtje daar, wijnboxje hier wijnboxje daar, we leken wel een stel decadente alcoholisten en WE LOVED IT! Voor even dan, want ook hier begon de oneerlijke sfeer ons al gauw de strot uit te hangen. We gingen op zoek naar wat meer natuur en hoe kan je dit beter ontdekken dan te paard. YES een bizar vette ervaring om op deze liefdevolle dieren de bossen te verkennen van de Wilderness.

Aan al het leuks komt een eind en na nog wat heerlijke stranddagen en een top festival met wat Kaapse vriendinnetjes was het dan toch echt tijd voor wéér een emotioneel goodbye én het "definitieve" afscheid van Afrika. WAT een bijzondere en onvergetelijke ervaring was deze trip. Ik heb paradijslijke plekjes mogen ontdekken, geweldige dieren weten te spotten, een heleboel personen kunnen helpen, gigantisch veel geleerd en bovenal ontzettend lieve mensen ontmoet. Geen enkele ervaring was zo speciaal geweest zonder hen. Niets is zo fijn om dat WAUW of KUT moment te delen met iemand die je liefhebt. En ja, ook mensen die je zo kort kent kunnen heel veel voor je gaan betekenen als je alleen reist.

Met een knoop in mijn maag en tranen die over mijn wangen rollen zeg ik het prachtige, warme en liefdevolle Afrika gedag, maar kijk ik er ook naar uit om al mijn dierbaren in Nederland weer in mijn armen te kunnen sluiten.

1. Corrie:
    29 maart 2016
    Wat heb ik genoten van alle verhalen op papier ! De live-versie heb ik uiteraard ook gehoord. Wat heb je veel gedaan en meegemaakt en daarvan genoten. Een hele mooie ervaring rijker.
    Voorlopig weer lekker even thuis en plannen maken voor een volgend avontuur.
    Liefs mama